Последование Божественной Литургии — Православный журнал «Фома»

Великий вход

Хор протяжно поет: «Аминь» и вслед за тем начинает пение Херувимской песни: «Иже Херувимы тайно образующе и Животворящей Троице Трисвятую песнь припевающе, всякое ныне житейское отложим попечение».190

Диакон, испросив обычным образом благословения на каждение, читая про себя 50–й псалом, кадит престол, алтарь и солею, тем же чином, как производил каждение при чтении Апостола. Окончив каждение, отдает кадило пономарю и становится рядом со священником, молящимся перед св. престолом 191.

Священник тайно, во время диаконского каждения, читает молитву Херувимской песни: «Никтоже достоин от связавшихся плотскими похотьми и сластьми приходити, или приближитися, или служити Тебе, Царю славы; еже бо служити Тебе – велико и страшно и самем Небесным Силам. Но обаче, неизреченнаго ради и безмернаго Твоего человеколюбия, непреложно и неизменно был еси Человек и Архиерей нам был еси, и служебныя сея и Безкровныя Жертвы священнодействие предал еси нам, яко Владыка всех. Ты бо един, Господи, Боже наш, владычествуеши небесными и земными, Иже на Престоле Херувимсте носимый, Иже Серафимов Господь и Царь Израилев, Иже един Свят и во святых почиваяй. Тя убо молю, единаго Благаго и Благопослушливаго: призри на мя, грешнаго и непотребнаго раба Твоего, и очисти мою душу и сердце от совести лукавыя, и удовли мя, силою Святаго Твоего Духа, облеченна благодатию священства, предстати святей Твоей сей трапезе и священнодействовати Святое и Пречистое Твое Тело и Честную Кровь. К Тебе бо прихожду, приклонь мою выю и молю Ти ся, да не отвратиши лица Твоего от мене, ниже отринеши мене от отрок Твоих. Но сподоби принесенным Тебе быти мною, грешным и недостойным рабом Твоим, Даром сим. Ты бо еси приносяй и приносимый, и приемляй и раздаваемый, Христе Боже наш, и Тебе славу возсылаем, со Безначальным Твоим Отцем и Пресвятым и Благим и Животворящим Твоим Духом, ныне и присно, и во веки веков. Аминь».

По окончании каждения священник и диакон, стоя у св. престола, трижды, вполголоса, читают Херувимскую песнь (см. рис. 94).

Священник, воздев руки, молится: «Иже Херувимы тайно образующе и Животворящей Троице Трисвятую песнь припевающе, всякое ныне житейское отложим попечение».

Диакон во время этой молитвы стоит воздевши в правой руке орарь и, вслед за священником, заканчивает молитву: «Яко да Царя всех подымем, ангельскими невидимо дориносима чинми. Аллилуиа, аллилуиа, аллилуиа». И, совершив крестное знамение, священник и диакон поклоняются св. престолу.

Эту молитву и поклонения они творят трижды. Прочитав Херувимскую песнь в третий раз и сотворив поклон, они совершают целование св. престола. Священник при этом целует антиминс и край престола, а диакон только край престола.

Затем они поклоняются друг другу и молящимся, и после этого отходят к жертвеннику, причем, по словам Служебника, диакон предшествует священнику 192 (рис. 137).

Став у св. жертвенника, диакон берет у пономаря кадило и передает его священнику 193.

Священник, взяв кадило, кадит Св. Дары, молясь тайно трижды: «Боже, очисти мя грешнаго». Покадив Св. Дары, он отдает кадило диакону.

Диакон произносит: «Возми, владыко».

Священник берет воздух, покрывающий дискос и потир, и полагает его на левое плечо диакона, со словами: «Возмите руки ваша во святая и благословите Господа».

Диакон становится на одно (правое) колено, держа при этом кадило так, что кольцо кадила оказывается надетым на один из пальцев правой руки, а само кадило спускается сзади правого плеча диакона, и произносит, обращаясь к священнику: «Священство твое да помянет Господь Бог во Царствии Своем».

Священник берет дискос, целует через покровец звездицу, стоящую на дискосе и, со словами: «Священнодиаконство твое да помянет Господь Бог во Царствии Своем», ставит его на голову диакону. Диакон обеими руками принимает дискос 194 и встает с колена.

Священник, со словами: «Помяни мя, Господй, егда приидеши во Царствии Твоем», берет св. потир, через покровец целует его и, держа его «при персех своих» правою рукою, исходит вслед за диаконом на солею северною дверью.

Начинается собственно великий вход, т. е. перенесение Св. Даров с жертвенника на престол.

Перед священнослужителями шествуют, с зажженными свечами, два свещеносца. Затем идет диакон со св. дискосом и кадилом, а затем священник со св. потиром (рис. 138). Так они выходят северною дверью на солею. Свещеносцы спускаются с амвона и становятся за ним, лицом к царским вратам, не отпуская

при этом подсвечники. Диакон и священник же становятся посередине солеи, против царских врат, лицом к народу (рис. 139).

Народ, свещеносцы, певцы и чтецы преклоняют головы (но не кланяются в землю, как на литургии Преждеосвященных).195

Стоя лицом к молящимся, диакон возглашает: «Великаго Господина и Отца нашего (имярек), Святейшаго Патриарха Московскаго и всея Руси, и Господина нашего (Высоко) Преосвященнейшаго (имярек), да помянет Господь Бог во Царствии Своем, всегда, ныне и присно, и во веки веков» и, помянув Патриарха Московского и всея Руси и правящего епархиального архиерея 196, отходит, повернувшись налево (на юг, а затем на восток), царскими вратами в алтарь и, став у юго–западной стороны престола, опускается на одно колено, держа дискос на голове (рис. 140).

Священник, сразу после диакона, произносит: «Вас и всех православных христиан да помянет Господь Бог во Царствии Своем, всегда, ныне и присно, и во веки веков» 197 и отходит, повернувшись налево, царскими вратами в алтарь 198 (рис. 141).

Свещеносцы, подняв подсвечники, поднимаются к царским вратам, ставят подсвечники перед ними и сами становятся лицом ко св. престолу.

Священник, войдя в алтарь, поцеловав потир через покровец, ставит его на раскрытый антиминс, а диакон, обращаясь к священнику, говорит: «Священство твое да помянет Господь Бог во Царствии Своем», на что иерей отвечает: «Священнодиаконство твое да помянет Господь Бог во Царствии Своем». Затем он берет дискос с головы диакона, целует через покровец звездицу, стоящую на дискосе, и поставляет дискос с левой стороны от потира на раскрытом антиминсе, произнося при этом тропари: «Благообразный Иосиф, с древа снем Пречистое Тело Твое, плащаницею чистою обвив и благоуханьми, во гробе нове, покрыв, положи.

Во гробе плотски, во аде же с душею, яко Бог, в рай же с разбойником, и на Престоле был еси, Христе, со Отцем и Духом, вся исполняяй неописанный.

Яко живоносец, яко рая краснейший воистину и чертога всякаго царскаго, показася светлейший, Христе, гроб Твой, источник нашего воскресения». Затем священник снимает с потира и дискоса покровцы и полагает их на юго–западном

(снятый с дискоса) и северо–западном (снятый с потира) углах престола.199

Диакон в это время подходит к царским вратам и кадит свещеносцев (рис. 142), после чего они, поклонившись уходят, каждый в свою дверь, унося с собою и подсвечники. Диакон же закрывает царские врата, задергивает завесу 200 и, возвратившись, становится на своем месте, справа от священника (рис. 143).

Священник берет с плеча диакона воздух, облагоухает его над кадилом, которое держит диакон и, затем, покрывает воздухом дискос и потир, тихо произнося: «Благообразный Иосиф, с древа снем пречистое Тело Твое, плащаницею чистою обвив и благоуханьми, во гробе нове, покрыв, положи».

Диакон подает священнику кадило, и он кадит «святая» и читает «Ублажи, Господи, благоволением Твоим Сиона, и да созиждутся стены Иерусалимские; тогда благоволиши жертву правды, возношение и всесожегаемая, тогда возложат на олтарь Твой тельцы».

Отдав кадило диакону, священник обращается к нему со словами: «Помяни мя, брате и сослужителю».

Диакон, приняв кадило, отвечает священнику: «Да помянет Господь Бог священство твое во Царствии Своем», а затем отдает кадило пономарю.

Потом диакон, взяв тремя перстами правой руки и воздвигнув орарь, преклонив голову, обращается к священнику: «Помолися о мне, владыко святый». Священник отвечает: «Дух Святый найдет на тя, и сила Вышняго осенит тя». Диакон, обращаясь к священнику, продолжает: «Той же Дух содействует нам все дни живота нашего» и «Помяни мя, владыко святый». Священник: «Да помянет тя Господь Бог во Царствии Своем, всегда, ныне и присно, и во веки веков», и диакон завершает этот молитвенный диалог: «Аминь».

Лик, после возгласа священника «Вас и всех православных христиан…», поет вторую часть Херувимской песни: «Аминь. Яко да Царя всех подымем, ангельскими невидимо дориносима чинми», завершая пение троекратным: «Аллилуиа».201

Диакон: Миром Господу помолимся.

Хор: Господи помилуй. (На каждое прошение.)

О Свышнем мире и спасении душ наших, Господу помолимся.

О мире всего мира, благостоянии Святых Божиих Церквей и соединении всех, Господу помолимся.

О святем храме сем и с верою, благоговением и страхом Божиим входящих в онь, Господу помолимся.

О великом Господине и Отце нашем Святейшем Патриархе (имярек), и о Господине нашем, Преосвященнейшем митрополите (или: архиепископе, или: епископе) (имярек), честнем пресвитерстве, вo Христе диаконстве, о всем причте и людех, Господу помолимся.

О Богохранимей стране нашей, властех и воинстве ея, Господу помолимся.

О граде сем [или: о веси сей; если в монacmыpe, то: о святей обители сей], всяком граде, стране и верою живущих в них, Господу помолимся.

О благорастворении воздухов, о изобилии плодов земных и временех мирных, Господу помолимся.

О плавающих, путешествующих, недугующих, страждущих, плененных и о спасении их. Господу помолимся.

О избавитися нам от всякия скорби, гнева и нужды, Господу помолимся.

Последование Божественной Литургии - Православный журнал "Фома"

Заступи, спаси, помилуй и сохрани нас, Боже, Твоею благодатию.

Пресвятую, Пречистую, Преблагословенную, Славную Владычицу нашу Богородицу и Приснодеву Марию, со всеми святыми помянувше, сами себе и друг друга, и весь живот наш Христу Богу предадим.

Хор: Тебе, Господи.

Иерей: Яко подобает Тебе всякая слава честь и поклонение, Отцу и Сыну и Святому Духу, ныне и присно и во веки веков.

Хор: Аминь.

 Яко подобает Тебе всякая слава, честь и поклонение, Отцу и Сыну и Святому Духу, ныне и присно и во веки веков.

Последование Божественной Литургии - Православный журнал "Фома"

Хор: Аминь.

Антифоны изобразительные

Единородный Сыне и Слове Божий, Безсмертен Сый, / и изволивый спасения нашего ради / воплотитися от Святыя Богородицы и Приснодевы Марии, / непреложно вочеловечивыйся; / распныйся же, Христе Боже, смертию смерть поправый, / един Сый Святыя Троицы, / спрославляемый Отцу и Святому Духу, спаси нас.

Первый антифон

Вседневные антифоны (они напечатаны после изобразительных, ) положено петь в будни,за исключением особых указаний.

Благослови, душе моя, Господа./ Благословен еси, Господи. / Благослови, душе моя, Господа, / и вся внутренняя моя Имя святое Его.

Благослови, душе моя, Господа, / и не забывай всех воздаяний Его.Очищающаго вся беззакония твоя, / исцеляющаго вся недуги твоя.Избавляющаго от истления живот твой, / венчающаго тя милостию и щедротами. Исполняющаго во благих желание твое: / обновится, яко орля, юность твоя.. Творяй милостыни Господь, / и судьбу всем обидимым.

Сказа пути Своя Моисеови, / сыновом Израилевым хотения Своя.. Щедр и милостив Господь, /долготерпелив и многомилостив. Не до конца прогневается, / ниже в век враждует. Не по беззаконием нашим сотворил есть нам, / ниже по грехом нашим воздал есть нам. Яко по высоте небесней от земли, / утвердил есть Господь милость Свою на боящихся Его.

Елико отстоят востоцы от запад, / удалил есть от нас беззакония наша. Якоже щедрит отец сыны, / ущедри Господь боящихся Его.Яко Той позна создание наше, / помяну, яко персть есмы. Человек, яко трава дние его, / яко цвет сельный, тако оцветет. Яко дух пройде в нем, / и не будет, / и не познает ктому места своего.

Милость же Господня от века и до века / на боящихся Его. И правда Его на сынех сынов, / хранящих завет Его, / и помнящих заповеди Его / творити я.Господь на небеси уготова Престол Свой, / и Царство Его всеми обладает. Благословите Господа, ангели Его, / сильнии крепостию, творящии слово Его, / услышати глас словес Его.

И ныне и присно и во веки веков. Аминь.

Благослови, душе моя, Господа, / и вся внутренняя моя, имя святое Его. / Благословен еси, Господи.

  Ектения малая

Диакон: Паки и паки миром Господу помолимся.

Хор: Господи, помилуй.

Пресвятую, Пречистую, Преблагословенную, Славную Владычицу нашу Богородицу и Приснодеву Марию, со всеми святыми помянувше, сами себе, и друг друга, и весь живот наш Христу Богу предадим.

Хор: Тебе, Господи.

Иерей: Яко Твоя держава, и Твое есть Царство, и сила, и слава, Отца и Сына и Святаго Духа, ныне и присно и во веки веков,

Хор: Аминь

Возглас: Яко Твоя держава и Твое есть Царство, и сила и слава, Отца и Сына и Святаго Духа, ныне и присно и во веки веков.

Хор: Аминь. Слава Отцу и Сыну и Святому Духу.

Ектения просительная

Священник в алтаре благословляет диакона, тот же целует руку благословившего, обходит престол и, целовав по обычаю край св. престола, исходит северною дверью для произнесения первой просительной ектении: «Исполним молитву нашу Господеви». Лик отвечает на возглас диакона: «Господи помилуй».

Диакон: «О предложенных честных Дарех, Господу помолимся». Лик: «Господи помилуй».

Диакон: «О святем храме сем и с верою, благоговением и страхом Божиим входящих в онь, Господу помолимся». Лик: «Господи помилуй».

Диакон: «О избавитися нам от всякия скорби, гнева и нужды, Господу помолимся». Лик: «Господи помилуй».

Диакон: «Заступи, спаси…» и далее просительную ектению по обычаю (см. Всенощное бдение), исправляя, как и на утрени, третье прошение: «Дне всего совершенна…»

Во время произнесения этой ектении священник читает молитву приношения: «Господи, Боже Вседержителю, Едине Святе, приемляй жертву хваления от призывающих Тя всем сердцем! Приими и нас, грешных, моление, и принеси ко Святому Твоему Жертвеннику, и удовли нас приносити Тебе дары же и жертвы духовныя о наших гресех и о людских неведениих; и сподоби нас обрести благодать пред Тобою, еже быти Тебе благоприятней жертве нашей и вселитися Духу благодати Твоея благому в нас, и на предлежащих Дарех сих, и на всех людех Твоих».

По окончании ектении священник дает возглас: «Щедротами Единороднаго Сына Твоего, с Нимже благословен еси, со Пресвятым, и Благим, и Животворящим Твоим Духом, ныне и присно, и во веки веков». Лик: «Аминь».

Священник, благословляя верующих: «Мир всем». Лик: «И духови твоему».

Диакон, на солее: «Возлюбим друг друга, да единомыслием исповемы». Лик: «Отца и Сына и Святаго Духа, Троицу Единосущную и Нераздельную».

Священник в это время в алтаре совершает три поклона, молясь при каждом: «Возлюблю Тя, Господи, крепосте моя, Господь утверждение мое и прибежище мое», затем целует дискос и потир (через воздух) и край св. престола, а затем, сотворив крестное знамение, отверзает катапетасму.

В это время диакон, став к юго–восточной стороне престола (рис. 150 ), кланяется горнему месту и священнику и, получив от него благословение, исходит, вокруг св. престола, северною дверью на солею для произнесения второй просительной ектении (рис. 151).

Диакон, стоя на солее, перед царскими вратами: «Вся святыя помянувше, паки и паки, миром Господу помолимся». Лик: «Господи помилуй».

Диакон: «О принесенных и освященных Честных Дарех, Господу помолимся». Лик: «Господи помилуй».

Диакон: «Яко да Человеколюбец Бог наш, приемь я во святый и пренебесный, и мысленный Свой Жертвенник, в воню благоухания духовнаго, возниспослет нам Божественную благодать и дар Святаго Духа, помолимся». Лик: «Господи помилуй».

Диакон: «О избавитися нам от всякия скорби, гнева и нужды, Господу помолимся», и далее обычное последование просительной ектении, как произносил и первую просительную ектению Божественной литургии.

Во время второй просительной ектении священник в алтаре тайно молится: «Тебе предлагаем живот наш весь и надежду, Владыко Человеколюбие, и просим, и молим, и мили ся деем: сподоби нас причаститися Небесных Твоих и Страшных Таин, сея священныя и духовныя Трапезы, с чистою совестию, во оставление грехов, в прощение согрешений, во общение Духа Святаго, в наследие Царствия Небеснаго, в дерзновение еже к Тебе, не в суд или во осуждение».

В конце ектении, после прошения «Христианский кончины…», диакон произносит прошение: «Соединение веры и причастие Святаго Духа испросивше, сами себе, и друг друга, и весь живот наш Христу Богу предадим». Лик: «Тебе, Господи».

Диакон: Вся святыя помянувше, паки и паки миром Господу помолимся.

Хор: Господи, помилуй. (На каждое прошение).

О принесенных и освященных Честных Дарех, Господу помолимся.

Яко да Человеколюбец Бог наш, приемь я во святый, и пренебесный, и мысленный Свой Жертвенник, в воню благоухания духовнаго, возниспослет нам Божественную благодать и дар Святаго Духа, помолимся.

О избавится нам от всякия скорби, гнева и нужды, Господу помолимся.

Заступи, спаси, помилуй и сохрани нас,Твоею благодатию.

Дне всего совершенна, свята, мирна и безгрешна,.у Господа просим.

Хор: Подай, Господи. (На каждое прошение).

Диакон: Ангела мирна, верна наставника, хранителя душ и телес наших, у Господа просим.

Прощения и оставления грехов и прегрешений наших, у Господа просим.

Добрых и полезных душам нашим и мира мирови, у Господа просим.

Прочее время живота нашего в мире и покаянии скончати у Господа просим.

Христианския кончины живота нашего, безболезнены, непостыдны, мирны, и добраго ответа на Страшнем Судищи Христове, просим.

Соединение веры и причастие Святаго Духа испросивше, сами себе, и друг друга, и весь живот наш Христу Богу предадим.

Хор: Тебе, Господи.

Хор (или все молящиеся): Отче наш, Иже еси на Небесех! Да святится Имя Твое, да приидет Царствие Твое, да будет воля Твоя, яко на небеси и на земли. Хлеб наш насущный даждь нам днесь, и остави нам долги наша, якоже и мы оставляем должником нашим; и не введи нас во искушение, но избави нас от лукаваго.

Иерей: Яко Твое есть Царство, и сила, и слава. Отца и Сына и Святаго Духа, ныне и присно и во веки веков.

Хор: Аминь.

Иерей: Мир всем.

Хор: И духови твоему.

Диакон: Главы ваша Господеви приклоните,

Хор: Тебе, Господи.

Последование Божественной Литургии - Православный журнал "Фома"

Иерей: Благодатию, и щедротами, и человеколюбием Единороднаго Сына Твоего, с Нимже благословен еси, со Пресвятым и Благим и Животворящим Твоим Духом, ныне и присно и во веки веков.

Хор: Аминь.

Закрываются царские врата и завеса.

Диакон: Вонмем.

Иерей: Святая святым.

Хор: Един Свят, един Господь Иисус Христос, во славу Бога Отца. Аминь.

Причастны

(Любой причастен заканчивается троекратным “аллилуиа”. Устав о пении причастных стихов находится в богослужебных книгах вместе с уставом о прокимнах и аллилуариях, и за редким исключением подобен последним, т. е. когда читается два Апостола, поется два причастна, однако “аллилуиа” поется только после второго. Праздничные причастны указаны в службах праздников.)

В воскресенье: Хвалите Господа с небес, хвалите Его в вышних. Аллилуиа, аллилуиа, аллилуиа.

В понедельник: Творяй ангелы Своя духи, и слуги Своя пламень огненный.

Во вторник: В память вечную будет праведник, от слуха зла не убоится.

В среду: Чашу спасения прииму и Имя Господне призову.

В четверг: Во всю землю изыде вещание их, и в концы вселенныя глаголы их.

В пятницу: Спасение соделал еси посреде земли, Боже.

В субботу: Радуйтеся, праведнии, о Господе, правым подобает похвала.

Заупокойный: Блажени, яже избрал и приял еси, Господи, и память их в род и род.

В праздники Богородицы: Чашу спасения прииму и Имя Господне призову.

В праздники апостолов: Во всю землю изыде вещание их, и в концы вселенныя глаголы их.

В дни памяти святых: В память вечную будет праведник, от слуха зла не убоится.

Открываются царские врата.

Диакон, вынося Святую Чашу, возглашает: Со страхом Божиим и верою приступите!

Передает Чашу священнику.

Хор: Благословен Грядый во Имя Господне, Бог Господь и явися нам.( В пасхальную седмицу поется “Христос воскресе… ”.)

Иерей (и с ним все, желающие причаститься): Верую, Господи, и исповедую, яко Ты еси воистину Христос, Сын Бога живаго, пришедый в мир грешныя спасти, от них же первый есмь аз. Еще верую, яко сие есть самое пречистое Тело Твое, и сия есть самая честная Кровь Твоя. Молюся убо Тебе: помилуй мя, и прости ми прегрешения моя, вольная и невольная, яже словом, яже делом, яже ведением и неведением, и сподоби мя неосужденно причаститися пречистых Твоих таинств, во оставление грехов, и в жизнь вечную. Аминь.

Причащая мирян, иерей говорит: Причащается раб Божий (имя) Честнаго и Святаго Тела и Крове Господа и Бога и Спаса нашего Иисуса Христа, во оставление грехов своих и в Жизнь Вечную.

Хор (во время причащения): Тело Христово приимите, Источника безсмертнаго вкусите.(В Великий четверг поется “Вечери Твоея тайныя…”; а пасхальную седмицу — “Христос воскресе…”.)

Иерей: Спаси, Боже, люди Твоя и благослови достояние Твое,

Хор; Видехом Свет истинный,/ прияхом Духа Небеснаго,/ обретохом веру истинную,/ Нераздельней Троице покланяемся:/ Та бо нас спасла есть.( Вместо “Видехом свет истинный…” от Пасхи до отдания поется “Христос воскресе из мертвых…”; от Вознесения до отдания — тропарь Вознесения; а Троицкую родительскую субботу — “Глубиною мудрости…”)

Иерей: Всегда, ныне и присно и во веки веков.

Хор: Аминь. Да исполнятся уста наша/ хваления Твоего, Господи,/ яко да поем славу Твою,/ яко сподобил еси нас причаститися/ Святым Твоим, Божественным, Безсмертным и Животворящим Тайнам;/ соблюди нас во Твоей святыни,/ весь день поучатися правде Твоей./Аллилуиа, аллилуиа, аллилуиа. (В Великий четверг вместо “Да исполнятся…” поется “Вечери Твоея тайныя…”; в пасхальную седмицу “Христос воскресе…”.)

Диакон: Прости приимше Божественных, Святых, Пречистых, Безсмертных, Небесных и Животворящих, Страшных Христовых Тайн, достойно благодарим Господа.

День весь совершен, свят, мирен и безгрешен испросивше, сами себе, и друг друга, и весь живот наш Христу Богу предадим.

Хор: Тебе, Господи.

Иерей: Яко Ты еси Освящение наше, и Тебе славу возсылаем, Отцу и Сыну и Святому Духу, ныне и присно и во веки веков,

Хор: Аминь.

Иерей: С миром изыдем,

Хор: О имени Господни.

Диакон: Господу помолимся.

Молитва заамвонная

Иерей (стоя пред амвоном}: Благословляяй благословящия Тя, Господи, и освящаяй на Тя уповающия, спаси люди Твоя и благослови достояние Твое, исполнение Церкве Твоея сохрани, освяти любящия благолепие дому Твоего; Ты тех возпрослави Божественною Твоею силою, и не остави нас, уповающих на Тя. Мир мирови Твоему даруй, Церквам Твоим, священником, воинству и всем людем Твоим.

Хор: Аминь. Буди Имя Господне благословено отныне и до века (трижды)(На пасхальной седмице поется “Христос воскресе…”)

Второй антифон

Хвали, душе моя, Господа. / Восхвалю Господа в животе моем, / пою Богу моему, дондеже есмь. Не надейтеся на князи, на сыны человеческия, / в них же несть спасения. Изыдет дух его, / и возвратится в землю свою: / в той день погибнут. вся помышления его. Блажен, емуже Бог Иаковль помощник его, / упование его на Господа Бога своего. Сотворшаго небо и землю, / море и вся, яже в них.

Хранящаго истину в век, / творящаго суд обидимым, / дающаго пищу алчущим Господь решит окованныя, / Господь умудряет слепцы. Господь возводит низверженныя, / Господь любит праведники. Господь хранит пришельцы, / сира и вдову приимет, / и путь грешных погубит. Воцарится Господь во век, / Бог твой, Сионе, в род и род. И ныне и присно и во веки веков. Аминь.

Символ веры

В эту минуту диакон совершает крестное знамение, целует край своего ораря, где изображен крест, и возглашает: «Двери, двери, премудростию вонмем». Начинается пение Символа веры 202: «Верую во Единаго Бога Отца…»

В это время священник берет с сосудов воздух на обе руки и веет им над дискосом и потиром, читая вполголоса Символ веры . По окончании Символа веры он целует воздух, складывает его и полагает под покровец на левой стороне престола.

1Верую во Единаго Бога Отца Вседержителя, Творца небу и земли, видимым же всем и невидимым. 2И во Единаго Господа Иисуса Христа, Сына Божия, Единороднаго, Иже от Отца рожденнаго прежде всех век. Света от Света, Бога истинна от Бога истинна, рожденна, несотворенна, единосущна Отцу, Имже вся быша. 3Нас ради, человек, и нашего ради спасения сшедшаго с Небес, и воплотившагося от Духа Свята и Марии Девы, и вочеловечшася.

4Распятаго же за ны при Понтийстем Пилате, и страдавша, и погрсбенна. воскресшаго в третий день по Писанием. 6И восшедшаго на Небеса, и седяща одесную Отца. 7И паки грядущаго со славою судити живым и мертвым, Его же Царствию не будет конца. 8И в Духа Святаго, Господа Животворящаго, Иже от Отца исходящаго, Иже со Отцем и Сыном спокланяема и сславима, глаголавшаго пророки.

Диакон: Станем добре, станем со страхом, вонмем, Святое Возношение в мире приносити.

Хор: Милость мира, Жертву хваления.

Иерей: Благодать Господа нашего Иисуса Христа, и любы Бога и Отца, и причастие Святаго Духа, буди со всеми вами.

Хор: И со духом твоим.

Иерей: Горе имеим сердца.

Хор: Имамы ко Господу.

Иерей: Благодарим Господа.

Хор: Достойно и праведно есть покланятися Отцу и Сыну и Святому Духу, Троице Единосущной и Нераздельней.

Хор: Свят, Свят, Свят Господь Саваоф, исполнь Небо и земля славы Твоея; осанна в вышних, благословен Грядый во Имя Господне, осанна в вышних.

Иерей: Приимите, ядите, Сие есть Тело Мое, еже за вы ломимое во оставление грехов. (На литургии св. Василия Великого эти возгласы начинаются словами: “Даде святым Своим учеником и апостолом, рек…”.)

Хор: Аминь.

Иерей: Пийте от нея вси, сия есть Кровь Моя Новаго Завета, яже за вы и за многи изливаемая во оставление грехов.

Хор: Аминь.

Иерей: Твоя от Твоих Тебе приносяще о всех и за вся.

Хор: Тебе поем. Тебе благословим, Тебе благодарим, Господи, и молим Ти ся. Боже наш.

Иерей: Изрядно о Пресвятей, Пречистей, Преблагословенней, Славней Владычице нашей Богородице и Приснодеве Марии.

Хор: Достойно есть, яко воистинну блажити Тя, Богородицу, Присноблаженную и Пренепорочную и Матерь Бога нашего. Честнейшую Херувим и Славнейшую без сравнения Серафим, без истления Бога Слова рождшую, сущую Богородицу Тя величаем.

(В двунадесятые праздники и их попразднства вместо “Достойно…” поется припев и ирмос 9-й песни канона (так наз, “застойник”),— они указаны в службах праздников. В Великий четверг поется ирмос 9-й песни “Странствия Владычня…”, в Великую субботу — “Не рыдай Мене, Мати…”, в Неделю ваий — “Бог Господь…”.

Если же литургия св. Василия Великого, вместо “Достойно… поем: “О Тебе радуется. Благодатная, всякая тварь, ангельский собор и человеческий род, освященный храме и раю словесный, девственная похвало, из Неяже Бог воплотися и Младенец бысть, прежде век сый Бог наш; ложесна бо Твоя престол сотвори и чрево Твое пространнее небес содела. О Тебе радуется, Благодатная, всякая тварь, слава Тебе.”)

Иерей: В первых помяни Господи, Великаго Господина и Отца нашего (имярек), Святейшаго Патриарха Московскаго и всея Руси, и Господина нашего Преосвященнейшаго (имя епархиального епископа), ихже даруй святым Твоим Церквам в мире, целых, честных, здравых, долгоденствующих, право правящих слово Твоей истины.

Хор: И всех и вся.

Иерей: И даждь нам единеми усты и единем сердцем славити и воспевати Пречестноеи Всликолепое Имя Твое, Отца и Сына и Святаго Духа, ныне и присно и во веки веков.

Хор: Аминь.

Иерей: И да будут милости Великаго Бога и Спаса нашего Иисуса Христа со всеми вами.

Евхаристический канон

По окончании пения Символа веры диакон возглашает, стоя перед царскими вратами: «Станем добре, станем со страхом, вонмем, святое возношение в мире приносити» Лик: «Милость мира, жертву хваления».

Диакон, после возгласа, поклонившись, входит южною дверью в алтарь, кланяется горнему месту, служащему священнику и становится с ним, к юго–западу от св. престола (рис. 144).

Священник, обратившись к народу и благословляя его: «Благодать Господа нашего Иисуса Христа, и любы Бога и Отца, и причастие Святаго Духа, буди со всеми вами». Лик: «И со духом твоим».

Священник, воздев руки 203: «Горе имеим сердца». Лик: «Имамы ко Господу».

Священник: «Благодарим Господа» и, по возгласе, полагает земной поклон перед св. престолом. Лик: «Достойно и праведно есть покланятися Отцу и Сыну и Святому Духу, Троице Единосущней и Нераздельней».

Диакон, после священнического возгласа, переходит круг престола, от южной к северной его стороне, целует край св. престола, кланяется священнику и становится рядом с ним (рис. 145).

Священник тихо читает молитву: «Достойно и праведно Тя пети, Тя благословити, Тя хвалити, Тя благодарити, Тебе покланятися на всяком месте владычествия Твоего. Ты бо еси Бог неизреченен, недоведом, невидим, непостижим, присно Сый, такожде Сый, Ты, и Единородный Твой Сын, и Дух Твой Святый. Ты от небытия в бытие нас привел еси, и отпадшия возставил еси паки и не отступил еси, вся творя, Дóндеже нас на Небо возвел еси и Царство Твое даровал еси будущее.

О сих всех благодарим Тя, и Единороднаго Твоего Сына, и Духа Твоего Святаго о всех, ихже вемы и ихже не вемы, явленных и неявленных благодеяниих, бывших на нас. Благодарим Тя и о службе сей, юже от рук наших прияти изволил еси, аще и предстоят Тебе тысящи Архангелов и тмы Ангелов, Херувими и Серафими, шестокрилатии многоочитии, возвышающийся пернатии», а затем велегласно: «Победную песнь поюще, вопиюще, взывающе и глаголюще».

Диакон, при этих словах, берет тремя перстами правой руки орарь, потом звездицу и, когда священник будет произносить «поюще», касается звездицей восточной части дискоса, «вопиюще» – западной, «взывающе» – северной и «глаголюще» – южной, затем целует звездицу, поставляет ее, не складывая 204, на восточной стороне престола, выше сосудов, а сам, сотворив поклон горнему месту и священнику, обходит престол и становится справа от священника (рис. 146).

Лик, по возгласе: «Победную песнь поюще, вопиюще, взывающе и глаголюще», поет: «Свят, Свят, Свят, Господь Саваоф, исполнь Небо и земля славы Твоея; осанна в вышних, благословен Грядый во Имя Господне, осанна в вышних». Иерей продолжает тихо читать молитву: «С сими и мы блаженными Силами, Владыко Человеколюбие, вопием и глаголем: Свят еси и Пресвят, Ты, и Единородный Твой Сын, и Дух Твой Святый. Свят еси и Пресвят и великолепна слава Твоя; Иже мир Твой тако возлюбил еси, якоже Сына Твоего Единороднаго дати, да всяк веруяй в Него не погибнет, но имать живот вечный. Иже, пришед и все еже о нас смотрение исполнив, в нощь, в нюже предаяшеся, паче же Сам Себе предаяше за мирский живот, приемь хлеб во святыя Своя и пречистыя и непорочныя руки, благодарив и благословив, освятив, преломив, даде святым Своим учеником и апостолом, рек:»

Затем священник возглашает: «Приимите, ядите, Сие есть Тело Мое, еже за вы ломимое во оставление грехов» и правою рукой, обращенной ладонью вверх, держа пальцы вместе, показывает на Св. Хлеб, лежащий на дискосе. Диакон также, держа орарь тремя пальцами правой руки, показывает на дискос. Лик: «Аминь».

Священник тайно: «Подобие и Чашу по вечери, глаголя:» и велегласно: «Пийте от нея вси, сия есть Кровь Моя Новаго Завета, яже за вы и за многи изливаемая во оставление грехов» и показывает правою рукою, так же, как на дискос, и на потир. Диакон также правой рукой с орарем показывает на потир. Лик, протяжно: «Аминь».

Священник в это время читает: «Поминающе убо спасительную сию заповедь и вся, яже о нас бывшая: Крест, гроб, тридневное Воскресение, на Небеса восхождение, одесную седение, второе и славное паки пришествие» и затем возглашает: «Твоя от Твоих Тебе приносяще о всех и за вся».

В это время диакон, сложив руки крестообразно (правая поверх левой), берет в правую – дискос, а в левую – потир и воздвигает «святая» горе 205. Затем диакон снова поставляет их на место, на св. антиминс, и встает рядом со священником. Лик поет: «Тебе поем, Тебе благословим, Тебе благодарим, Господи, и молим Ти ся, Боже наш».

Затем священник молится: «Еще приносим Ти словесную сию и безкровную службу, и просим, и молим, и мили ся деем, низпосли Духа Твоего Святаго на ны и на предлежащия Дары сия». Священник и диакон трижды поклоняются перед престолом, молясь: «Боже, очисти мя, грешнаго…»

Затем священник, воздев руки (диакон в это время воздвигает правую руку с орарем): «Господи, Иже Пресвятаго Твоего Духа в третий час апостолом Твоим низпославый, Того, Благий, не отыми от нас, но обнови нас, молящих Ти ся».

Диакон, после священника, молится: «Сердце чисто созижди во мне, Боже, и дух прав обнови во утробе моей» и, затем, священник и диакон, сотворив крестное знамение, творят поклонение перед св. престолом (рис. 147).

Священник снова с воздеянием рук (а диакон воздвигая орарь), молится: «Господи, Иже Пресвятаго Твоего Духа..» Диакон: «Не отвержи мене от лица Твоего и Духа Твоего Святаго не отыми от мене» и, вновь сотворив крестное знамение, они полагают перед св. престолом поясной поклон.

Затем священник, в третий раз (причем и священник, и диакон воздвигая, как в первые два раза, руки), молится: «Господи, Иже Пресвятаго Твоего Духа…» Диакон, преклонив голову и указую орарем на дискос: «Благослови, владыко, Святый Хлеб».

Священник, произнося слова: «И сотвори убо Хлеб сей Честное Тело Христа Твоего», благословляет Св. Хлеб правою рукою, причем благословляющая рука не должна быть переносима за пределы дискоса. Кроме того Св. Хлеб надобно благословлять так, чтобы благословение было совершаемо над ним одним, а не вместе над окружающими его частицами 206.

Диакон отвечает: «Аминь» и, указуя орарем на потир, говорит: «Благослови, владыко, Святую Чашу».

Священник, со словами: «А еже в Чаши сей, Честную Кровь Христа Твоего» благословляет Св. Чашу, причем благословляющая рука не должна переноситься за Потир.

Диакон отвечает: «Аминь» и, указуя орарем на Св. Дары, произносит: «Благослови, владыко, обоя».

Священник, с великим благоговением, благословляет Дары одним благословением, произнося: «Преложив Духом Твоим Святым». Диакон: «Аминь. Аминь. Аминь». И поклоняются оба земно Св. Дарам.

Встав, диакон берет орарь тремя перстами правой руки и, наклонив голову, обращается к священнику со словами: «Помяни мя, святый владыко, грешнаго».

Священник: «Да помянет тя Господь Бог во Царствии Своем, всегда, ныне и присно, и во веки веков», и диакон, произнеся: «Аминь», отходит на прежнее свое место 207.

Священник тихо читает молитву: «Якоже быти причащающимся, во трезвение души, во оставление грехов, в приобщение Святаго Твоего Духа, во исполнение Царствия Небеснаго, в дерзновение еже к Тебе, не в суд или во осуждение.

Еще приносим Ти словесную сию службу о иже в вере почивших праотцех, отцех, патриарсех, пророцех, апостолех, проповедницех, евангелистех, мученицех, исповедницех, воздержницех и о всяком дусе праведней, в вере скончавшемся».

Диакон принимает от пономаря кадило и, по окончании молитвы, подает его священнику. Священник, приняв кадило от диакона, кадит трижды перед св. престолом 208 и затем возглашает: «Изрядно о Пресвятей, Пречистей, Преблагословенней, Славней Владычице нашей Богородице и Приснодеве Марии». Произнеся возглас, он отдает кадило диакону и диакон кадит св. престол с остальных трех сторон 209 (см. рис. 27, 148, 149) и отдает кадило пономарю.

 Третий антифон. Блаженны

Во Царствии Твоем помяни нас, Господи, / егда приидеши во Царствии Твоем.

Блажени нищий духом, / яко тех есть Царство Небесное.

Блажени плачущии, / яко тии утешатся.

Блажени кротции, / яко тии наследят землю.

Блажени алчущии и жаждущии правды, / яко тии насытятся.

Блажени милостивии, / яко тии помиловани будут.

Блажени чистии сердцем, / яко тии Бога узрят.

Блажени миротворцы, / яко тии сынове Божии нарекутся.

Блажени изгнани правды ради, / яко тех есть Царство Небесное.

Блажени есте, егда поносят вам, / и изженут, и рекут всяк зол глагол на вы, лжуще Мене ради.

Радуйтеся и веселитеся, / яко мзда ваша многа на небесех Слава Отцу и Сыну и Святому Духу. И ныне и присно и во веки веков. Аминь.

Молитва Господня

Священник, воздев руки перед престолом, возглашает: «И сподоби нас, Владыко, со дерзновением, неосужденно смети призывати Тебе, Небеснаго Бога Отца, и глаголати».

Лик поет: «Отче наш…»

Во время пения «Отче наш…» диакон, стоя перед местной иконой Спасителя, опоясывается крестообразно орарем 214.

Священник, по окончании пения Господней молитвы, произносит обычный возглас: «Яко Твое есть Царство…» Лик: «Аминь».

Согласно сложившейся традиции, после пения «Отче наш…», иерей полагает перед св. престолом земной поклон.

Затем, обратившись лицом к народу, священник благословляет его, произнося слова: «Мир всем». Лик отвечает: «И духови твоему».

Диакон: «Главы ваша Господеви приклоните». Лик, протяжно поет: «Тебе, Господи».

Священник в это время тайно читает молитву: «Благодарим Тя, Царю Невидимый, Иже неисчетною Твоею силою вся содетельствовал еси и множеством милости Твоея от небытия в бытие вся привел еси. Сам, Владыко, с небесе призри на подклоньшия Тебе главы своя; не бо подклониша плоти и крови, но Тебе, Страшному Богу.

Ты убо, Владыко, предлежащая всем нам во благое изравняй, по коегождо своей потребе: плавающим сплавай, путешествующим спутешествуй, недугующия исцели, Врачу душ и телес», а затем велегласно возглас: «Благодатию, и щедротами, и человеколюбием Единороднаго Сына Твоего, с Нимже благословен еси, со Пресвятым, и Благим, и Животворящим Твоим Духом, ныне и присно, и во веки веков». Лик, протяжно: «Аминь», а священник, в это время, читает следующую тайную молитву: «Вонми, Господи Иисусе Христе, Боже наш, от святаго жилища Твоего и от престола славы Царствия Твоего и прииди во еже освятити нас, Иже горе со Отцем седяй и зде нам невидимо спребываяй. И сподоби державною Твоею рукою преподати нам Пречистое Тело Твое и Честную Кровь, и нами – всем людем», после прочтения коей трижды поклоняется перед св. престолом с молитвою: «Боже, очисти мя, грешнаго…» (по одному разу на каждое поклонение).

Диакон, на солее (см. рис. 118), одновременно со священником также совершает тройное поклонение с той же молитвою и, затем, произносит: «Вонмем».

Во время этого диаконского возгласа священник задергивает катапетасму и обращается ко св. престолу.

Диакон, после возгласа, входит южною дверью в алтарь и, вслед за тем, северная и южная двери закрываются. Диакон, войдя в алтарь, кланяется горнему месту и священнику, и становится у юго–восточной части св. престола (рис. 152).

Священник же, в это время, берет обеими руками 215 Св. Агнец, возносит его над дискосом и возглашает: «Святая святым» 216.

Священник возглашает: «С миром изыдем» и исходит царскими вратами, через солею, за амвон, для чтения заамвонной молитвы (рис. 165). Лик: «О имени Господни».      _

Диакон, воздвигнув в правой руке орарь, перед иконой Спасителя возглашает: «Господу помолимся» и, склонив голову, с поднятым орарем стоит так, перед иконою, до окончания заамвонной молитвы. Лик: «Господи помилуй».

Священник начинает саму молитву: «Благословляяй благословящия Тя, Господи, и освящаяй на Тя уповающия, спаси люди Твоя и благослови достояние Твое, исполнение Церкве Твоея сохрани, освяти любящия благолепие дому Твоего; Ты тех возпрослави Божественною Твоею силою, и не остави нас, уповающих на Тя. Мир мирови Твоему даруй, Церквам Твоим, священником, воинству и всем людем Твоим. Яко всякое даяние благо, и всяк дар совершен свыше есть, сходяй от Тебе, Отца Светов; и Тебе славу, и благодарение, и поклонение возсылаем, Отцу и Сыну и Святому Духу, ныне и присно, и во веки веков».

Лик: «Аминь» и «Буди имя Господне… (трижды)», 245 а затем 33–й псалом (весь целиком): «Благословлю Господа на всякое время…» 246

После молитвы священник царскими вратами уходит в алтарь, а после него и диакон, пересекая солею, уходит через северную дверь ко св. жертвеннику (рис. 166).

Трисвятое

(В праздники Рождества Христова, Богоявления, в Лазареву и Великую субботы, во все дни пасхальной седмицы и в период Пятидесятницы вместо Трисвятого поется: “Елицы во Христа крестистеся, во Христа облекостеся. Аллилуиа”. В праздник Воздвижения Креста Господня и в Неделю крестопоклонную поется: “Кресту Твоему покланяемся, Владыко, и Святое Воскресение Твое славим)

Святый Боже, Святый Крепкий, Святый Безсмертный, помилуй нас. (Трижды)

Слава Отцу и Сыну и Святому Духу, и ныне и присно и во веки веков. Аминь. Святый Безсмертный, помилуй нас.

Святый Боже, Святый Крепкий, Святый Бессмертный, помилуй нас.

Диакон: Вонмем.

Иерей: Мир всем.

Чтец Апостола: И духови твоему. Прокимен. Псалом Давидов, глас..

(В Богородичные праздники: “Прокимен, песнь Богородицы: Величит душа Моя Господа/ и возрадовася дух Мой о Бозе Спасе Моем”. Прокимны печатаются в Апостоле, Служебнике, Ирмологионе, Типиконе, Октоихе, Минеях и Триодях. Здесь даны Прокимны воскресные и дневные. Прокимен произносит чтец, называя глас его, хор поет прокимен, чтец произносит стих, хор повторяет прокимен, чтец произносит первую половину прокимна, хор поет вторую половину его.

Прокимны и аллилуиарии воскресные на литургии

Глас 1-й: Буди, Господи, милость Твоя на нас,/ якоже уповахом на Тя.

Стих: Радуйтеся, праведнии, о Господе, правым подобает похвала.

Аллилуиа: Бог даяй отмщение мне и покоривый люди под мя.

Стих: Величай спасения царева и творяй милость Христу Своему Давиду и семени его до века.

Глас 2-й: Крепость моя и пение мое Господь./ и бысть мне во спасение.

Стих: Наказуя наказа мя Господь, смерти же не предаде мя.

Аллилуиа: Услышит тя Господь в день печали, защитит тя имя Бога Иаковля.

Стих: Господи, спаси царя и услыши ны, воньже аще день призовем Тя.

Глас 3-й: Пойте Богу нашему, пойте/ пойте Цареви нашему, пойте.

Стих: Вси языцы, восплещите руками, воскликните Богу гласом радования.

Аллилуиа: На Тя, Господи, уповах, да не постыжуся во век.

Стих: Буди ми в Бога Защитителя и в дом прибежища, еже спасти мя.

Глас 4-й: Яко возвеличишася дела Твоя, Господи,/ вся премудростию сотворил еси.

Стих: Благослови, душе моя, Господа, Господи Боже мой, возвеличился еси зело.

Аллилуиа: Наляцы и успевай и царствуй, истины ради и кротости, и правды.

Стих: Возлюбил еси правду и возненавидел еси беззконие.

Глас 5-й: Ты, Господи, сохраниши ны/ и соблюдеши ны от рода сего и во век.

Стих: Спаси мя, Господи, яко оскуде преподобный.

Аллилуиа: Милости Твоя, Господи, во век воспою, в род и род возвещу истину Твою усты моими.

Стих: Зане рекл еси: в век милость созиждется, на небесех уготовится истина Твоя.

Глас 6-п: Спаси, Господи, люди Твоя/ и благослови достояние Твое.

Стих: К Тебе, Господи, воззову, Боже мой, да не премолчиши от мене.

Аллилуиа: Живый в помощи Вышняго, в крове Бога Небеснаго водворится.

Стих: Речет Господеви: Заступник мой еси и Прибежище мое, Бог мой, и уповаю на Него.

Глас 7-й: Господь крепость людем Своим даст/Господь благословит люди Своя миром.

Стих: Принесите Господеви сынове Божии, принесите Господеви сыны овни,

Аллилуиа: Благо есть исповедатися Господеви и пети Имени Твоему, Вышний.

Стих: Возвещати заутра милость Твою, и истину Твою на всяку нощь.

Глас 8-й: Помолитеся и воздадите/ Господеви Богу нашему.

Стих: Ведом во Иудеи Бог, во Израили велие Имя Его.

Аллилуиа: Приидите, возрадуемся Господеви, воскликнем Богу Спасителю нашему.

Стих: Предварим лице Его во исповедании, и во псалмех воскликнем Ему.

Прокимны и аллилуиарии дневные

(будничные)

В понедельник, гл. 4-й: Творяй ангелы Своя духи,/ и слуги Своя пламень огненный.

Стих: Благослови, душе моя. Господа, Господи Боже мой, возвеличился еси зело.

Аллилуиа, гл. 5-й: Хвалите Господа, вси ангели Его, хвалите Его, вся силы Его.

Стих: Яко Той рече, и быша; Той повеле, и создашася.

Во вторник,гл. 7-й: Возвеселится праведник о Господе/ и уповает на Него.

Стих: Услыши, Боже, глас мой, внегда молитися ми к Тебе.

Аллилуиа, гл. 4-й: Праведник яко финикс процветет, яко кедр, иже в Ливане, умножится.

Стих: Насаждени в дому Господни, во дворех Бога нашего процветут.

В среду,гл. 3-й: Величит душа Моя Господа,/ и возрадовася дух Мой о Бозе Спасе Моем.

Стих: Яко призре на смирение рабы Своея, се бо отныне ублажат Мя вси роди.

Аллилуиа, гл. 8-й: Слыши, Дщи, и виждь, и приклони ухо Твое.

Стих: Лицу Твоему помолятся богатии людстии.

В четверг, гл. 8-й: Во всю землю изыде вещание их, и в концы вселенныя глаголы их.

Стих: Небеса поведают славу Божию, творение же руку Его возвещает твердь.

Аллияуиа, гл. 1-й: Исповедят небеса чудеса, Господи, ибо истину Твою в Церкви святых.

Стих: Бог прославляем в совете святых.

В пятницу, гл. 7-й: Возносите Господа Бога нашего,/ и покланяйтеся подножию ногу Его, яко свято есть.

Стих: Господь воцарися, да гневаются людие.

Аллилуиа, гл. 1-й: Помяни сонм Твой, егоже стяжал еси исперва.

Стих: Бог же Царь наш прежде века, содела спасение посреди земли.

В субботу, гл. 8-й: Веселитеся о Господе,/ и радуйтеся, праведнии.

Стих: Блажени, ихже оставишася беззакония и ихже прикрышася греси.

Заупокойный, гл. 6-й: Души их/ во благих водворятся.

Аллилуиа, гл. 4-й: Воззваша праведнии, и Господь услыша их, и от всех скорбей их избави их.

Стих: Многи скорби праведным, и от всех их избавит я Господь.

Стих: Блажени, яже избрал и приял еси, Господи, и память их в род и род.

Диакон: Премудрость.

Чтец: Деяний святых апостол чтение.(Или: Соборнаго послания Петрова[или: Иоаннова, причем не принято говорить, какое это послание — первое, или второе, или третье] чтение. Или: К римляном [К коринфяном; К галатом; К Тимофею и т.п.] послания святаго апостола Павла чтение.)

Диакон: Вонмем.

Чтение Апостола. Когда чтение закончится, иерей говорит чтецу: Мир ти.

Чтец: И духови твоему.

Чтец: Аллилуиа, глас…

Хор поет “Аллилуиа”- трижды на указанный глас, чтец произносит аллилуиарий ( особые стихи, напечатанные там же, где и прокимены (в конце Апостола, например).) хор: “Аллилуиа”, чтец — второй стих аллилуиария, хор пост в третий раз “Аллилуиа”.

Диакон: Благослови, владыко, благовестителя святаго апостола и евангелиста (имя евангелиста).

Священник, благословляя его, произносит: Бог, молитвами святаго, славнаго, всехвальнаго апостола и евангелиста (имярек), да даст тебе глагол, благовествующему силою многою, во исполнение Евангелиа Возлюбленнаго Сына Своего, Господа нашего Иисуса Христа.

Диакон: Аминь.

Иерей: Премудрость, прости, услышим святаго Евангелиа. Мир всем.

Диакон: От (имя) святаго Евангелиа чтение.

Хор: Слава Тебе, Господи, слава Тебе.

Иерей: Вонмем.

И читается Евангелие. По окончании чтения

Причащение мирян

Диакон, после возгласа «Святая святым», стоя перед св. престолом, обращаясь к священнику, говорит: «Раздроби, владыко, Святый Хлеб».

Священник, со вниманием и благоговением раздробляя 221 Св. Хлеб, тихо произносит: «Раздробляется и разделяется Агнец Божий, раздробляемый и неразделяемый, всегда ядомый и никогдаже иждиваемый, но причащающияся освящаяй» и полагает части Св. Хлеба на дискосе крестообразно: частицу с печатью ІС – на восточной стороне дискоса; частицу с печатью ХС – на западной (нижней) стороне; с печатью NI – на северной (левой) стороне и с печатью КА – на южной (правой) 222(рис. 153).

Диакон показывает орарем на св. потир и произносит: «Исполни, владыко, святый потир».

Священник берет 223 с дискоса частицу с печатью ІС, творит ею знамение креста над потиром и опускает ее в св. потир 224, произнося при этом: «Исполнение Духа Святаго».

Диакон отвечает: «Аминь». Пономарь подает диакону ковшик с теплотою 225. Диакон, приняв от пономаря ковшик и взяв его обеими руками, подносит священнику (рис. 154), творит поясной поклон 226 без крестного знамения и, обращаясь к священнику, говорит: «Благослови, владыко, теплоту».

Священник благословляет со словами: «Благословенна теплота святых Твоих, всегда, ныне и присно, и во веки веков. Аминь».

Диакон, по священническом благословении, крестообразно вливает теплоту в св. потир, произнося слова: «Теплота веры исполнь Духа Святаго. Аминь». Сотворив так, диакон отдает ковшик пономарю и творит поясной поклон с крестным знамением.

Затем диакон отходит к горнему месту (рис. 155) и становится лицом к священнику. Они оба творят три поясных поклона, со словами: «Боже, очисти мя, грешнаго…» После трех поясных поклонов они читают молитву: «Ослаби, остави, прости, Боже, прегрешения наша, вольная и невольная, яже в слове и в деле, яже в ведении и не в ведении, яже во дни и в нощи, яже во уме и в помышлении; вся нам прости, яко Благ и Человеколюбец», затем творят земной поклон 227 перед св. престолом, кланяются друг другу, всем молящимся в алтаре, потом – на запад, всем молящимся в храме, произнося каждый слова: «Простите ми, отцы и братие» 228. И потом снова творят земной поклон ко Св. Дарам, произнося слова: «Се прихожду к безсмертному Царю и Богу моему».

И священник приглашает диакона словами: «Диаконе, приступи».

Диакон обходит св. престол с северной стороны и, со словами: «Се прихожду к безсмертному Царю…», вновь кланяется в землю, целует край св. престола, подходит ко священнику и произносит: «Преподаждь ми, владыко, Честное и Святое Тело Господа и Бога и Спаса нашего Иисуса Христа», складывая при этом руки следующим образом: ладонями вверх, правая рука на левую (рис. 156).

Священник берет одну из частиц (раздробленной прежде частицы ХС) и, со словами: «(имярек) священнодиакону, преподается Честное и Святое, и Пречистое Тело Господа и Бога и Спаса нашего Иисуса Христа, во оставление грехов его и в жизнь вечную». Диакон, приняв частицу в ладонь правой руки, целует дающую руку и плечо священника. Священник приветствует диакона словами: «Христос посреди нас». Диакон отвечает на приветствие: «И есть и будет» и отходит к северной или восточной стороне св. престола, где, наклони голову и держа руки над св. престолом, ожидает времени чтения молитвы перед Св. Причастием 229 (рис. 157).

Священник, поцеловав край св. престола, берет левой рукой частицу Св. Тела, кладет ее в свою правую ладонь со словами: «Честное и Пресвятое Тело Господа и Бога и Спаса нашего Иисуса Христа преподается мне (имярек), иерею, во оставление грехов моих и в жизнь вечную» и, склоняя голову, готовится читать молитву ко Св. Причащению.

Затем, священник и диакон, со склоненными головами, одновременно молятся: «Верую, Господи, и исповедую, яко Ты еси воистинну Христос, Сын Бога Живаго, пришедый в мир грешныя спасти, от нихже первый есмь аз. Еще верую, яко Сие самое есть Пречистое Тело Твое, и Сия самая есть Честная Кровь Твоя. Молюся убо Тебе: помилуй мя, и прости ми прегрешения моя, вольная и невольная, яже словом, яже делом, яже ведением и неведением; и сподоби мя неосужденно причаститися Пречистых Твоих Таинств, во оставление грехов и в жизнь вечную.

Вечери Твоея тайныя днесь, Сыне Божий, причастника мя приими; не бо врагом Твоим тайну повем, ни лобзания Ти дам яко Иуда, но яко разбойник исповедаю Тя: помяни мя, Господи, во Царствии Твоем.

Да не в суд или во осуждение будет мне причащение Святых Твоих Таин, Господи, но во исцеление души и тела. Аминь» и потом, со страхом Божиим, причащаются Св. Тела Христова.

Причастившись, священник берет антиминсную грецкую губку и отирает ею, над дискосом, ладонь своей правой руки. Диакон, в это время, стоя за престолом, губами собирает крохи от Св. Агнца, оставшиеся у него на ладони, и потребляет их.

Затем священник берет особый плат (предохраняющий от падения капель Св. Крови) и один его конец закладывает за верхний край фелони. Второй конец плата оставляет у себя в руках и, через него, обеими руками берет потир и трижды испивает из него Св. Крови, предварительно произнеся: «Честныя и Святыя Крове Господа и Бога и Спаса нашего Иисуса Христа причащаюся аз, раб Божий, священник (имярек), во оставление грехов моих и в жизнь вечную. Аминь». Обычно, во время троекратного причащения Св. Крови священнослужители произносят: «Во имя Отца, и Сына, и Святаго Духа. Аминь» 230.

После причащения священник, при помощи плата, отирает свои уста и край Чаши, затем целует край Чаши и говорит: «Се прикоснуся устнам моим, и отымет беззакония моя, и грехи моя очистит». Кроме того, целуя Чашу, священник трижды произносит: «Слава Тебе, Боже».

Затем священник обращается к диакону со словами: «Диаконе, приступи». Диакон подходит к священнику, творит поклон, произносит слова: «Се прихожду к безсмертному Царю…» и, затем, обращаясь к священнику: «Преподаждь мне, владыко, Честную и Святую Кровь Господа и Бога и Спаса нашего Иисуса Христа». Берет левой рукой один конец плата и держит его у самой шеи, а правой рукой, через другой конец плата, готовится поддержать потир (см. рис. 156).

Священник подносит к диакону (держа обеими руками) Св. Чашу, диакон поддерживает Чашу правою рукою, и священник причащает диакона Св. Крови, со словами: «Причащается раб Божий, диакон (имярек) Честныя и Святыя Крове Господа и Бога и Спаса нашего Иисуса Христа, во оставление грехов и в жизнь вечную». Диакон трижды пиет Св. Кровь и затем платом в своей руке отирает уста и край св. потира, который потом и целует. Священник, в это время, произносит: «Се прикоснуся устнам твоим, и отымет беззакония твоя, и грехи твоя очистит».

После этого священник ставит Св. Чашу на ее место, на антиминсе, читает молитву благодарения «Благодарим Тя, Владыко Человеколюбие, Благодетелю душ наших, яко и в настоящий день сподобил еси нас Небесных Твоих и безсмертных Таинств. Исправи наш путь, утверди ны во страсе Твоем вся, соблюди наш живот, утверди наша стопы, молитвами и моленьми Славныя Богородицы и Приснодевы Марии и всех святых Твоих» и приступает к разделению частиц Агнца с печатями NI и КА. Читая песнопения: «Воскресение Христово видевше, поклонимся Святому Господу Иисусу, Единому Безгрешному. Кресту Твоему покланяемся, Христе, и Святое Воскресение Твое поем и славим; Ты бо еси Бог наш, разве Тебе инаго не знаем, Имя Твое именуем. Приидите, вси вернии, поклонимся Святому Христову Воскресению, се бо прииде Крестом радость всему миру. Всегда благословяще Господа, поем Воскресение Его; распятие бо претерпев, смертию смерть разруши.

Светися, светися, Новый Иерусалиме! Слава бо Господня на Тебе возсия. Ликуй ныне и веселися, Сионе! Ты же, Чистая, красуйся, Богородице, о востании Рождества Твоего.

О Пасха велия и священнейшая, Христе! О Мудросте, и Слове Божий, и Сило! Подавай нам истее Тебе причащатися в невечернем дни Царствия Твоего», он раздробляет эти частицы на столько мелких частиц, сколько будет потребно для всех причащающихся. Затем священник опускает все раздробленные частицы в потир, накрывает потир покровцом и полагает поверх лжицу, а дискос покрывает звездицею и покровцом 231.

После погружения раздробленных частиц в потир и прочтения положенных молитв, священник отходит к жертвеннику, запивает Св. Тайны теплотой и вкушает антидор (просфору).

Когда настанет время причащения мирян, свещеносец (или пономарь) убирает от царских врат подсвечник 232. Священник, подойдя к св. престолу, берет с него потир и обращается лицом на запад. Диакон, в это время, отверзает катапетасму и открывает царские врата, берет плат и обращается лицом к священнику. Священник целует и передает диакону Св. Чашу, диакон же, взяв ее, обращается также лицом к народу, и они вместе выходят через царские врата на солею. Диакон, подняв Св. Чашу вверх, возглашает: «Со страхом Божиим и верою приступите». Лик поет: «Благословен Грядый во имя Господне, Бог Господь и явися вам».

Диакон же в это время передает Чашу священнику 233.

Священник читает молитву перед Причащением (не торопясь, громко, не нараспев): «Верую, Господи и исповедую…»

По окончании молитвы причастники творят крестное знамение, земной поклон и, сложив крестообразно руки на груди (правую руку на левую), называя свои имена, подходят ко Св. Чаше.

При причастии помощники старосты надзирают за порядком у Св. Чаши. Причастники должны подходить только с южной стороны храма. С северной стороны должен быть всегда свободный от молящихся проход к столику с запивкой и антидором 234. Кроме того, лучше, чтобы и пространство перед священнослужителями также было свободно и там находился только один причащающийся.

Подходя ко Св. Чаше, причастники должны соблюдать следующий порядок (а помощники старосты должны наблюдать за его соблюдением): сначала подносят к Причастию младенцев 235, затем подходят дети (до 15–ти лет), затем подходят мужчины, а затем женщины. Самое же важное, от чего должны беречь Св. Чашу священно–церковно–служители, помощники старосты и вообще все верующие, это от неосторожных толчков или даже от злонамеренных покушений на Св. Дары.

Лик, во время причащения народа, поет: «Тело Христово приимите, источника безсмертнаго вкусите».

Когда священник приобщает младенцев, то говорит: «Честныя Крове Господа Бога и Спаса нашего Иисуса Христа причащается 236 младенец (имярек), во освящение души и тела и в жизнь вечную», и дает на кончике лжицы несколько капель Св. Крови.

Во время причащения взрослых (и подростков) священник произносит: «Причащается 237 раб Божий238 (имярек) Честнаго и Святаго Тела и Крове Господа и Бога и Спаса нашего Иисуса Христа, во оставление грехов своих и в жизнь вечную», не торопясь, дает на лжице Св. Дары в уста причащающемуся, и лишь когда причастник вкусит их, отстраняет лжицу.

Диакон 239 отирает платом уста причащавшегося, и причастник, поцеловав край Св. Чаши, не задерживаясь, отходит к столику с теплотой, где потребляет антидор и теплоту («По приятии Святых Таин емлет брат антидор, и потребив и, и приемлет теплоты во уста мало, и пласкав поглотает, и уста помывает мало, и отирает платом чистым, на сие устроенным над сосудом» Типикон, 32 глава).

По причащении мирян священник и диакон уходят 240 в алтарь, и священник 241 поставляет потир на св. антиминс (рис. 158).

Лик: «Аллилуиа, аллилуиа, аллилуиа». Священник, поставив Св. Дары на престол, обращается к народу 242 и, благословляя его, произносит: «Спаси, Боже, люди Твоя и благослови достояние Твое». Лик: «Видехом Свет Истинный, прияхом Духа Небеснаго, обретохом веру истинную, Нераздельней Троице покланяемся: Та бо нас спасла есть».

В это время диакон, заняв перед престолом место священника, читает: «Воскресение Христово видевше…», «Светися, светися, Новый Иерусалиме…» и «О, Пасха велия и священнейшая…», берет св. дискос, отирая его антиминсной губкой, опускает в потир мелкие частицы, лежащие на дискосе, и произносит слова: «Отмый, Господи, грехи поминавшихся зде Кровию Твоею Честною, молитвами святых Твоих». Затем диакон покрывает потир покровцом, а дискос звездицей, кладет на дискос копие, лжицу и покрывает его вторым покровцом (рис. 159).

Священник, благословив народ, перед престолом тайно читает молитву благодарения: «Благодарим Тя, Владыко Человеколюбие…» (рис. 160).

Пономарь подает диакону кадило, диакон передает его священнику. Священник, вложив в него фимиам и обычным образом благословив, трижды кадит «святая», тайно произнося: «Вознесися на небеса, Боже, и по всей земли слава Твоя». Покадив таким образом Св. Дары, он отдает кадило диакону. Диакон берет кадило в левую руку и, по одной из традиций, встает перед св. престолом на одно колено. Священник берет с престола дискос и поставляет его на голову диакону. Диакон, придерживая дискос правою рукою, встает с колена и идет западною и северною стороною алтаря к жертвеннику, «зря вне дверем» (т. е. лицом к народу) (рис. 161). Подойдя к жертвеннику, диакон ставит на него дискос, берет кадило в правую руку и кадит Св. Дары и несущего их к Жертвеннику священника (рис. 162).

Священник, поклоняется Св. Дарам, берет св. потир, целует его и обращается лицом к народу, тихо произнося: «Благословен Бог наш…» Встав лицом к западу, в царских вратах, произносит велегласно: «Всегда, ныне и присно, и во веки веков» 243.

Лик: «Аминь. Да исполнятся уста наша хваления Твоего, Господи, яко да поем славу Твою, яко сподобил еси нас причаститися Святым Твоим, Божественным, Безсмертным и Животворящим Тайнам; соблюди нас во Твоей святыни, весь день поучатися правде Твоей. Аллилуиа, аллилуиа, аллилуиа».

Произнеся возглас, священник, читая: «Вознесися на небеса, Боже, и по всей земли слава Твоя», идет к св. жертвеннику и ставит на него св. потир (рис. 163).

Диакон подает священнику кадило, и священник кадит Св. Дары на жертвеннике, творя при этом поклон. Затем отдает кадило диакону, а тот отдает его пономарю.

Священник возвращается к престолу, берет антиминсную грецкую губку, творит ею знак креста по антиминсу, целует антиминс и губку, затем полагает ее в середину антиминса и закрывает его (вместе с илитоном): сперва верхнюю часть, потом нижнюю, потом левую и, затем, правую.

Диакон разворачивает орарь, полагает его, как прежде, на левое плечо, исходит северною дверью на солею для произнесения благодарственной ектении (рис. 164).

Встав перед раскрытыми царскими вратами, начинает ектению: «Прости приимше Божественных, Святых, Пречистых, Безсмертных, Небесных и Животворящих, Страшных Христовых Таин, достойно благодарим Господа». Лик: «Господи помилуй».244

Диакон: «Заступи, спаси, помилуй и сохрани нас, Боже, Твоею благодатию». Лик: «Господи помилуй».

Диакон: «День весь совершен, свят, мирен и безгрешен испросивше, сами себе, и друг друга, и весь живот наш Христу Богу предадим». Лик: «Тебе, Господи».

Священник берет Св. Евангелие и, держа его вертикально, творит им над антиминсом крестное знамение и возглашает: «Яко Ты еси освящение наше, и Тебе славу возсылаем, Отцу и Сыну и Святому Духу, ныне и присно, и во веки веков» и полагает Евангелие на антиминс. Лик: «Аминь».

Во время этого возгласа диакон отходит к местной иконе Спасителя.

Ектения сугубая

Диакон: Рцем вси от всея души, и от всего помышления нашего рцем.

Господи Вседержителю, Боже отец наших, молим Ти ся, услыши и помилуй.

Помилуй нас, Боже, по велицей милости Твоей, молим Ти ся, услыши и помилуй.

Хор: Господи, помилуй. (Трижды, на каждое прошение)

Еще молимся о Великом Господине и Отце нашем Святейшем Патриархе (имярек), и о Господине нашем Преосвященнейшем митрополите (или: архиепископе, или: епископе) (имярек), и всей во Христе братии нашей.

Еще молимся о Богохранимей стране нашей, властех и воинстве ея, да тихое и безмолвное житие поживем во всяком благочестии и чистоте.

Еще молимся о блаженных и приснопамятных создателех святаго храма сего (если в монастыре: святыя обители сея), и о всех преждепочивших отцех и братиях. зде лежащих и повсюду, православных.

Еще молимся о милости, жизни, мире, здравии, спасении, посещении, прощении и оставлении грехов рабов Божиих. братии святаго храма сего (если в монастыре: святыя обители сея).

Еще молимся о плодоносящих и добродеющих во святем и всечестнем храме сем, труждающихся, поющих и предстоящих людех, ожидающих от Тебе великия и богатыя милости.

Иерей: Яко Милостив и Человеколюбец Бог еси, и Тебе славу возсылаем, Отцу и Сыну и Святому Духу, ныне и присно и во веки веков.

Хор: Аминь.

Диакон: Помилуй нас, Боже, по велицей милости Твоей, молим Ти ся, услыши и помилуй.

Хор: Господи помилуй. (на каждое прошение).

Еще молимся о упокоении душ усопших рабов Божиих (имена) и о еже проститися им всякому прегрешению, вольному же и невольному. Яко да Господь Бог учинит души их, идеже праведнии упокояются. Милости Божия, Царства Небеснаго и оставления грехов их у Христа, Бсзсмертнаго Царя и Бога нашего, просим.

Хор: Подай, Господи.

Иерей: Яко Ты еси воскресение, и живот, и покой усопших раб Твоих (имени), Христе Боже наш, и Тебе славу возсылаем, со Безначальным Твоим Отцем и Пресвятым и Благим и Животворящим Твоим Духом, ныне и присно и во веки веков.

Хор: Аминь.

Царские врата закрываются

Ектения об оглашенных

Диакон: Помолитеся, оглашеннии, Господеви.

Хор: Господи, помилуй, (На каждое прошение,).

Вернии, о оглашенных помолимся, да Господь помилует их.

Огласит их словом истины.

Открыет им Евангелие правды.

Соединит их Святей Своей, Соборней и Апостольстей Церкви.

Спаси, помилуй, заступи и сохрани их, Боже, Твоею благодатию.

Оглашеннии, главы ваша Господеви приклоните.

Хор: Тебе, Господи.

Да и тии с нами славят пречестное и великолепое Имя Твое, Отца и Сына и Святаго Духа, ныне и присно и во веки веков.

Хор: Аминь.

Диакон: Елицы оглашеннии, изыдите, оглашеннии, изыдитс; елицы оглашеннии, изыдите. Да никто от оглашенных, елицы вернии, паки и паки миром Господу помолимся.

Диакон: Заступи, спаси, помилуй и сохрани нас, Боже, Твоею благодатию.

Иерей: Яко подобает Тебе всякая слава, честь и поклонение, Отцу и Сыну и Святому Духу, ныне и присно и во веки веков.

Хор: Аминь.

Малая ектения

О свышнем мире и спасении душ наших. Господу помолимся.

Иерей: Яко да под державою Твоею всегда храними, Тебе славу возсылаем, Отцу и Сыну и Святому Духу, ныне и присно и во веки веков.

Отверзаются царские врата

Хор: Аминь, и поет Херувимскую песнь ( Вместо Херувимской на литургии в Великий четверг поется “Вечери Твоея Тайныя…”, а в Великую субботу — “Да молчит всякая плоть…”.)

Иже Херувимы тайно образующе и Животворящей Троице Трисвятую песнь припевающе, всякое ныне житейское отложим попечение…

Потребление Св. Даров

Священник, войдя в алтарь, перед престолом читает молитву на потребление Св. Даров: «Исполнение закона и пророков, Сам сый, Христе, Боже наш, исполнивый все Отеческое смотрение, исполни радости и веселия сердца наша, всегда, ныне и присно, и во веки веков», а диакон склонив голову перед св. престолом, выслушивает ее и отвечает священнику: «Аминь».

Затем священник благословляет диакона, диакон, перекрестившись, прикладывается к краю св. престола и отходит к жертвеннику. Там он берет плат, закладывает его за верхний край стихаря, другим же его концом берет левой рукой потир, а правой при помощи лжицы потребляет из потира все содержимое. Затем ополаскивает несколько раз теплотой св.

Псалом 33

(На пасхальной седмице поется многократно “Христос воскресе..”.)

Хор:Благословлю Господа на всякое время,/ выну хвала Его во устех моих. О Господе похвалится душа моя./да услышат кротции, и возвеселятся. Возвеличите Господа со мною,/ и вознесем Имя Его вкупе. Взысках Господа, и услыша мя,/ и от всех скорбей моих избави мя. Приступите к Нему и просветитеся,/ и лица ваша не постыдятся.

Сей нищий воззва, и Господь услыша и,/ и от всех скорбей его спасе и. Ополчится ангел Господень окрест боящихся Его,/ и избавит их. Вкусите, и видите, яко благ Господь;/ блажен муж, иже уповает Нань. Бойтеся Господа вси святии Его,/ яко несть лишения боящимся Его. Богатии обнищаша и взалкаша:/ взыскающии же Господа не лишатся всякаго блага.

Приидйте, чада, послушайте мене,/ страху Господню научу вас. Кто есть человек хотяй живот,/ любяй дни видети благи? Удержи язык твой от зла,/ и устне твои, еже не глаголати льсти. Уклонися от зла, и сотвори благо,/ взыщи мира, и пожени и. Очи Господни на праведныя/ и уши Его в молитву их. Лице же Господне на творящия злая,/ еже потребити от земли память их.

Воззваша праведнии, и Господь услыша их,/ и от всех скорбей их избави их. Близ Господь сокрушенных сердцем,/ и смиренныя духом спасет. Многи.скорби праведным,/ и от всех их избавит я Господь. Хранит Господь вся кости их, ни едина от них сокрушится. Смерть грешников люта,/ и ненавидящии праведнаго прегрешат. Избавит Господь души раб Своих,/ и не прегрешат вси уповающий на Него.

Иерей: Благословение Господне на вас. Того благодатию и человеколюбием, всегда, ныне и присно и во веки веков.

Хор: Аминь.

Иерей: Слава Тебе, Христе Боже, Упование наше, слава Тебе.( На Пасху, в пасхальную седмицу и в отдание Пасхи вместо “Слава Тебе, Христе Боже…” священнослужители поют “Христос воскресе из мертвых, смертию смерть поправ”, а хор заканчивает: “И сущим во гробех живот даровав”. От Недели о Фоме до отдания Пасхи священник произносит: “Слава Тебе, Христе Боже, Упование наше, Слава Тебе”, я хор поет “Христос воскресе…” (Трижды)

Хор: Слава, и ныне. Господи, помилуй(Трижды). Благослови.

Иерей произносит отпуст (в воскресенье)

Воскресый из мертвых, Христос, истинный Бог наш, молитвами Пречистый Своея Матере, святых славных и всехвальных Апостол, иже во святых отца нашего Иоанна, архиепископа Константина града, Златоустаго (или: св. Василия Великаго, архиепископа Кесарии Каппадокийския), и святаго (храма и святого, которого память в этот день), святых и праведных Богоотец Иоакима и Анны и всех святых, помилует и спасет нас, яко Благ и Человеколюбец

Понравилась статья? Поделиться с друзьями:
Твоя молитва
Добавить комментарий

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!:

Adblock detector