Вечерняя молитва от вознесения до троицы

Тропари

Поми́луй нас, Го́споди, поми́луй нас; вся́каго бо отве́та недоуме́юще[1], сию́ Ти моли́тву я́ко Влады́це[2] гре́шнии прино́сим: поми́луй нас.

[1]Вся́каго бо отве́та недоуме́юще – ибо не находя для себя никакого оправдания.[2]Яко Владыце – как Владыке (имеющему власть отпускать грехи).

Сла́ва: Го́споди, поми́луй нас, на Тя бо упова́хом[1]; не прогне́вайся на ны зело́, ниже́ помяни́[2] беззако́ний на́ших, но при́зри и ны́не я́ко благоутро́бен[3], и изба́ви ны от враг на́ших; Ты бо еси́[4] Бог наш, и мы лю́дие Твои́, вси дела́ руку́ Твое́ю[5], и и́мя Твое́ призыва́ем.

[1]На Тя бо уповахом – ибо на Тебя мы уповаем (возложили надежду, упование).[2]Не прогне́вайся на ны зело́, ниже́ помяни – не прогневайся на нас сильно (в меру грехов наших) и не вспоминай, не помяни.[3]Но при́зри и ны́не я́ко благоутро́бен – но и теперь обрати к нам взор Твой, ибо Ты – сострадателен (милосерд).[4]Ты бо еси – ибо Ты.[5]Вси дела руку Твоею – все мы – творение рук Твоих.

И ны́не: Милосе́рдия две́ри отве́рзи[1] нам, благослове́нная Богоро́дице, наде́ющиися на Тя да не поги́бнем, но да изба́вимся Тобо́ю от бед[2]: Ты бо еси́ спасе́ние ро́да христиа́нскаго.

[1]Отверзи – открой, отвори.[2]Да изба́вимся Тобо́ю от бед – да избавимся с Твоей помощью от напастей, невзгод.

Вечерняя молитва от вознесения до троицы

Го́споди, поми́луй. (12 раз)

Молитва 3-я, ко Пресвятому Духу

Бо́же ве́чный и Царю́ вся́каго созда́ния, сподо́бивый мя да́же в час сей доспе́ти[1], прости́ ми грехи́, я́же сотвори́х[2] в сей день де́лом, сло́вом и помышле́нием, и очи́сти, Го́споди, смире́нную[3] мою́ ду́шу от вся́кия скве́рны пло́ти и ду́ха. И даждь ми, Го́споди, в нощи́ сей сон прейти́ в ми́ре, да воста́в от смире́ннаго ми ло́жа, благоугожду́ пресвято́му и́мени Твоему́[4], во вся дни живота́ моего́[5], и поперу́ борю́щия мя враги́ плотски́я и безпло́тныя[6].

[1]Cподо́бивый мя да́же в час сей доспе́ти – сподобивший меня прийти к этому часу (дожить до этого часа).[2] Яже сотворих – которые (я) сотворил.[3]Смиренную – здесь в значении сокрушенную, уничиженную.[4]Даждь ми… в нощи́ сей сон прейти́ в ми́ре, да воста́в от смире́ннаго ми ло́жа, благоугожду́ пресвято́му и́мени Твоему – даруй (дай) мне сон этой ночи провести мирно, спокойно, да, встав с моего смиренного ложа, буду делать благоугодное Тебе (Твоему Пресвятому имени).

Вседержи́телю[1], Сло́во О́тчее[2], Сам соверше́н сый[3], Иису́се Христе́, мно́гаго ра́ди милосе́рдия Твоего́ никогда́же отлуча́йся мене́[4], раба́ Твоего́, но всегда́ во мне почива́й[5]. Иису́се, до́брый Па́стырю Твои́х ове́ц[6], не преда́ждь мене́ крамоле́ змии́не, и жела́нию сатанину́ не оста́ви мене́, я́ко се́мя тли во мне есть[7].

Ты у́бо[8], Го́споди Бо́же покланя́емый[9], Царю́ Святы́й, Иису́се Христе́, спя́ща мя сохрани́ немерца́ющим све́том[10], Ду́хом Твои́м Святы́м, И́мже освяти́л еси́ Твоя́ ученики́[11]. Даждь, Го́споди, и мне, недосто́йному рабу́ Твоему́, спасе́ние Твое́ на ло́жи мое́м: просвети́ ум мой све́том ра́зума[12] свята́го Ева́нгелия Твоего́, ду́шу любо́вию Креста́ Твоего́[13], се́рдце чистото́ю словесе́[14] Твоего́, те́ло мое́ Твое́ю стра́стию безстра́стною[15], мысль мою́ Твои́м смир́ением сохрани́;

Молитвы на сон грядущим

[1]Вседержителю – все (сотворенное) содержащий в Своей власти и всем управляющий. [2]Слово Отчее – (см. Ин.1:1): В начале было Слово, и Слово было у Бога, и Слово было Бог; (Ин.1:14): И Слово стало плотию, и обитало с нами, полное благодати и истины; и мы видели славу Его, славу, как Единородного от Отца.

[3]Совершен сый – будучи совершенным.[4]Никогдаже отлучайся мене – никогда не оставляй (не покидай) меня.[5] Почивай – пребывай.[6]Добрый Пастырю Твоих овец – (см. Ин.10:11, 14): Я есмь пастырь добрый: пастырь добрый полагает жизнь свою за овец… и знаю Моих, и Мои знают Меня. [7]Не преда́ждь мене́ крамоле́ змии́не, и жела́нию сатанину́ не оста́ви мене́, я́ко се́мя тли во мне есть – не предай меня крамоле (мятежу, возмущению) от змия (т.е.

диавола), не оставляй меня на волю сатаны, ибо во мне есть семя погибели, тления духовного.[8]Ты убо – Ты же.[9]Покланяемый – Которому покланяются.[10]Немерцающим светом – немеркнущим светом (Твоего Божества).[11]Имже освятил еси Твоя ученики – Которым Ты освятил Твоих учеников.[12]Светом разума – светом разумения (понимания).

[13]Любовию Креста Твоего – Твоей любовью простирающейся до Крестной Жертвы.[14]Словесе – учения.[15]Твоею страстию безстрастною – на Кресте Господь страдал только Своей человеческой природой; Божество Его при этом оставалось бесстрастным, поэтому Страсти (т.е. страдания) Христовы называются бесстрастными.[16]Яко препрославен еси – ибо Тебе в высшей степени подобает слава.

я́же от ю́ности и нау́ки злы[4], и я́же суть от на́гльства и уны́ния[5]. А́ще и́менем Твои́м кля́хся[6], или́ поху́лих е́ в помышле́нии мое́м[7]; или́ кого́ укори́х; или́ оклевета́х кого́ гне́вом мои́м[8], или́ опеча́лих, или́ о чем прогне́вахся[9]; или́ солга́х, или́ безго́дно[10] спах, или́ нищ прии́де ко мне, и презре́х его́[11];

или́ бра́та[12] моего́ опеча́лих, или́ сва́дих[13], или́ кого́ осуди́х; или́ развелича́хся, или́ разгорде́хся, или́ разгне́вахся; или́ стоя́щу ми на моли́тве, ум мой о лука́вствии ми́ра сего́ подви́жеся[14], или́ развраще́ние помы́слих; или́ объядо́хся, или́ опи́хся, или́ без ума́ смея́хся; или́ лука́вое[15] помы́слих, или́ добро́ту[16] чужду́ю ви́дев, и то́ю уя́звлен бых се́рдцем[17];

или́ неподо́бная глаго́лах[18], или́ греху́ бра́та моего́ посмея́хся, моя́ же суть безчи́сленная согреше́ния; или́ о моли́тве не ради́х[19], или́ и́но что соде́ях лука́вое, не помню, та бо вся и бо́льша сих соде́ях[20]. Поми́луй мя, Тво́рче мой Влады́ко, уны́лаго[21] и недосто́йнаго раба́ Твоего́, и оста́ви ми, и отпусти́, и прости́ мя, я́ко Благ и Человеколю́бец, да с ми́ром ля́гу, усну́ и почи́ю[22], блу́дный, гре́шный и окая́нный аз, и поклоню́ся, и воспою́, и просла́влю пречестно́е и́мя Твое́, со Отце́м, и Единоро́дным Его́ Сы́ном, ны́не и при́сно и во ве́ки. Ами́нь.

[1]Го́споди, Царю́ Небе́сный, Уте́шителю, Ду́ше и́стины – см. начало молитвы Святому Духу .[2]Отпусти – освободи от наказания, оправдай, прости долг.[3]Вся, ели́ка Ти согреши́х днесь я́ко челове́к, па́че же и не я́ко челове́к, но и горе́е скота — все, чем я сегодня согрешил как человек, и более того – не только как человек, но и хуже скота, хуже животного.

Посему говорю вам: всякий грех и хула простятся человекам, а хула на Духа не простится человекам.[8]Оклеветах кого гневом моим – оклеветал кого-то во гневе.[9]О чем прогневахся – прогневался на что-либо, по какому-либо поводу. [10]Безгодно – безвременно, не считая времени (беззаботно).[11]Презрех его – отнесся к нему с пренебрежением, отверг его просьбу.

[12]Брата — ближнего, вообще любого человека.[13]Свадих – стал причиной ссоры, возбудил ссору.[14]Ум мой о лукавствии мира сего подвижеся – ум мой устремлялся к лукавым, обманчивым мирским помыслам.[15]Лукавое – злое, недоброе.[16] Доброту – красоту, великолепие, совершенство, славу.[17]Тою уязвлен бых сердцем – той (чужим совершенством) был поражен в сердце, т.е.

допустил в своем сердце укол [18]Неподобная глаголах – произнес что-либо непристойное, неподобающее.[19] Не радих – не заботился, не радел.[20]Та бо вся и больша сих содеях – ибо я сделал все это и больше этого соделал.[21]Унылаго – поверженного в уныние, неверящего в свое спасение.[22]Почию – в покое (в мире) отдохну.

Что Ти принесу́, или́ что Ти возда́м[1], великодарови́тый[2] Безсме́ртный Царю́, ще́дре и человеколю́бче Го́споди, я́ко леня́щася мене́ на Твое́ угожде́ние, и ничто́же бла́го сотво́рша, приве́л еси́ на коне́ц мимоше́дшаго дне сего́, обраще́ние и спасе́ние души́ мое́й стро́я[3]? Ми́лостив ми бу́ди гре́шному и обнаже́нному вся́каго де́ла бла́га[4], возста́ви[5] па́дшую мою́ ду́шу, оскверни́вшуюся в безме́рных согреше́ниих, и отыми́ от мене́ весь по́мысл лука́вый ви́димаго сего́ жития́[6].

Прости́ моя́ согреше́ния, еди́не Безгре́шне, я́же Ти согреши́х[7] в сей день, ве́дением и неве́дением[8], сло́вом, и де́лом, и помышле́нием, и все́ми мои́ми чу́вствы. Ты Сам, покрыва́я, сохрани́ мя от вся́каго сопроти́внаго обстоя́ния[9] Боже́ственною Твое́ю вла́стию, и неизрече́нным человеколю́бием, и си́лою.

Очи́сти, Бо́же, очи́сти мно́жество грехо́в мои́х. Благоволи́[10], Го́споди, изба́вити мя от се́ти лука́ваго[11], и спаси́ стра́стную мою́ ду́шу[12], и осени́ мя све́том лица́ Твоего́[13], егда́ прии́деши во сла́ве[14], и неосужде́нна ны́не сном усну́ти сотвори́, и без мечта́ния[15], и несмуще́н по́мысл раба́ Твоего́ соблюди́[16], и всю сатанину́ де́тель отжени́ от мене́[17], и просвети́ ми разу́мныя о́чи серде́чныя, да не усну́ в смерть[18].

И посли́ ми А́нгела ми́рна[19], храни́теля и наста́вника души́ и те́лу моему́, да изба́вит мя от враг мои́х; да воста́в со одра́ моего́, принесу́ Ти благода́рственныя мольбы́. Ей, Го́споди, услы́ши мя гре́шнаго и убо́гаго раба́ Твоего́, изволе́нием и со́вестию[20]; да́руй ми воста́вшу словесе́м[21] Твои́м поучи́тися, и уны́ние бесо́вское дале́че от мене́ отгна́но бы́ти сотвори́ Твои́ми А́нгелы[22];

да благословлю́ и́мя Твое́ свято́е, и просла́влю, и сла́влю Пречи́стую Богоро́дицу Мари́ю, Ю́же дал еси́ нам гре́шным заступле́ние[23], и приими́ Сию́ моля́щуюся за ны[24]; вем бо, я́ко подража́ет Твое́ человеколю́бие, и моля́щися не престае́т[25]. Тоя́ заступле́нием, и Честна́го Креста́ зна́мением[26], и всех святы́х Твои́х ра́ди[27], убо́гую ду́шу мою́ соблюди́[28], Иису́се Христе́ Бо́же наш, я́ко Свят еси́, и препросла́влен во веки. Ами́нь.

[1]Что Ти воздам – что (чем) отвечу на все Твои дары?[2]Великодаровитый – ниспосылающий великие дары.[3]Я́ко леня́щася мене́ на Твое́ угожде́ние, и ничто́же бла́го сотво́рша, приве́л еси́ на коне́ц мимоше́дшаго дне сего́, обраще́ние и спасе́ние души́ мое́й стро́я – меня, ленящегося к совершению дел, угодных Тебе, и не сотворившего ничего доброго, Ты привел к концу этого (уже) прошедшего дня, созидая (устраивая) мое обращение (к Тебе) и спасение моей души.

[4]Обнаженному всякого дела блага – лишенному каких-либо добрых дел.[5]Возстави – подними (из греха)[6]Отыми́ от мене́ весь по́мысл лука́вый ви́димаго сего́ жития – избавь (освободи) меня от всех злых, коварных, соблазнительных помыслов этой земной жизни.[7]Яже Ти согреших — которыми пред Тобою согрешил.

[8]Ведением, и неведением – осознанно и неосознанно (по неведению)[9]От всякаго сопротивнаго обстояния – от всякого нападения противника.[10] Благоволи – яви Свою благую волю, окажи милость.[11]От сети лукаваго – от сетей, раставленных диаволом.[12] Страстную мою душу – мою душу, подверженную страстям, наполненную страстями.

[13]Осени мя светом лица Твоего – покрой меня светом Лица Твоего (как бы разгоняя во мне греховный мрак).[14]Егда приидеши во славе – когда (Ты) придешь со славою (речь идет о Втором Пришествии; ср. в Символе веры: И паки грядущего со славою судити живым и мертвым…).[15] Неосужде́нна ны́не сном усну́ти сотвори́, и без мечта́ния — сделай так, чтобы мне уснуть неосужденным (за грехи) и без искусительных сновидений.

[16]Несмущен помысл раба Твоего соблюди — сохрани помыслы Твоего раба от беспокойства и возмущения.[17]Всю сатанину детель отжени от мене – отгони от меня всякие сатанинские действия.[18]Просвети́ ми разу́мныя о́чи серде́чныя, да не усну́ в смерть – просвети мой разум сердечный (очи сердца), чтобы я не уснул навеки духовной смертью.

[19] Посли ми Ангела мирна – пошли (посылай) мне Ангела Хранителя моего, чтобы он хранил меня от зла и сохранял душу мою в мире. Также здесь может разуметься особый Ангел, который по воле Божией поставлен хранить мир, любовь и согласие между людьми.[20]Ей, Го́споди, услы́ши мя гре́шнаго и убо́гаго раба́ Твоего́, изволе́нием и со́вестию – воистину, Господи, услыши меня, раба Твоего, грешного и бедного (убогого), не способного делать правильный выбор (решать) и бедного разумом (пониманием истины).

[21]Словесем – учению, заповедям.[22]Уныние бесовское далече о мене отгнано быти сотвори Твоими Ангелы – соделай через Твоих Ангелов так, чтобы происхоящее от бесов уныние (удрученное состояние духа, беспечность, бездействие в деле спасения), было далеко отогнанно от меня.[23]Юже дал еси нам грешным заступление – Которую Ты дал нам, грешным, как Заступницу (Покровительницу).

[24]Приими Сию молящуюся за ны — прими Ее, молящуюся за нас (Ее молитвы за нас).[25]Вем бо, я́ко подража́ет Твое́ человеколю́бие, и моля́щися не престае́т – ибо я знаю, что Она подражает Твоему человеколюбию и не перестает молиться (о нас).[26]Тоя́ заступле́нием, и Честна́го Креста́ зна́мением – Ее заступлением (покровом, защитой) и силою крестного знамения (т.к.

Кондак Богородице

[1]Веси, Царице – Ты ведаешь (знаешь), о, Царица.[2]Яко безпрестани согрешаю – о том, что я беспрестанно согрешаю.[3]Многажды аще каюся – хотя многократно каюсь.[4]Лож пред Богом обретаюся – я оказываюсь (я предстаю) перед Богом лживым (неисправившимся).[5]Каюся трепеща – с трепетом каюсь.[6]Не ужели Господь поразит мя – не теперь ли Господь поразит (накажет) меня?

[7]По часе паки таяжде творю – через некоторое время вновь совершаю то же самое.[8] Ведущи сия – зная об этом (ведая это).[9]Да укрепиши – укрепи меня.[10]Благая творити да подаси ми – помоги мне (научи меня) творить благое.[11]Веси бо – ибо ведаешь, знаешь.[12]Я́ко отню́д и́мам в не́нависти зла́я моя́ дела – что я совершенно, всецело гнушаюсь моих злых дел (ненавижу мои злые дела).

[13] Всею мыслею – всем разумом.[14] Не вем – не ведаю, не знаю.[15]Отку́ду я́же ненави́жду, та и люблю́, а блага́я преступа́ю – откуда это: то, что я ненавижу (чего я гнушаюсь), это же самое люблю, и прегрешаю в делах благих (делаю противное делам благим). (См. Рим.7:19): Доброго, которого хочу, не делаю, а злое, которого не хочу, делаю.

[16]Не попущай – не попускай (не позволяй).[17] Не угодна бо есть – ибо она неправедна (букв. неприятна Тебе).[18]Да бых аз отсе́ле преста́л скверноде́йства – с тем, чтобы я с этого времени перестал совершать дела недостойные (нечистые, непотребные).[19]Про́чее пожи́л бых в повеле́нии Сы́на Твоего – прочее (дальнейшее) время жил бы по заповедям Сына Твоего.[20]Емуже подобает – Которому принадлежит.[21]Держава – власть, сила.[22]Животворящим – дарующим жизнь.

[1]Благаго Царя благая Мати – Милосердная (Милостивая) Матерь Милосердного (Милостивого) Царя.[2]На страстную мою душу – на мою подверженную страстям (страдающую) душу. [3]На деяния благая – на добрые дела.[4]Да про́чее вре́мя живота́ моего́ без поро́ка прейду – чтобы оставшееся время жизни моей я мог прожить (пройти) без порока. [5]Тобою – с Твоей помощью, Твоим ходатайством.[6]Рай да обрящу – да обрету рай (достигну рая).

Взбра́нной Воево́де[1] победи́тельная, я́ко изба́вльшеся от злых, благода́рственная воспису́ем Ти раби́ Твои́, Богоро́дице[2], но я́ко иму́щая держа́ву непобеди́мую[3], от вся́ких нас бед свободи́[4], да зове́м Ти[5]; ра́дуйся, Неве́сто Неневе́стная[6].

Это первый кондак из Акафиста Пресвятой Богородице – древнейшего Акафиста (VII век), явившегося образцом для всех остальных акафистов.

[1]Взбранной Воеводе – (Тебе), Сильной в духовной брани (в борьбе, в преодолении вражды) Предводительнице, Военачальнице (Небесных Сил).[2] Победи́тельная, я́ко изба́вльшеся от злых, благода́рственная воспису́ем Ти раби́ Твои́, Богоро́дице – (как) избавленные от бедствий, победную (триумфальную) благодарственную песнь Тебе приносим мы, рабы Твои, Богородица.

Пресла́вная Присноде́во[1], Ма́ти Христа́ Бо́га, принеси́ на́шу моли́тву Сы́ну Твоему́ и Бо́гу на́шему, да спасе́т Тобо́ю[2]ду́ши на́ша.

[1]Приснодево – всегда Дева.[2]Тобою – Твоими молитвами.

Все упова́ние мое́ на Тя возлага́ю, Ма́ти Бо́жия, сохрани́ мя под кро́вом[1] Твои́м.

[1]Под кровом – под покровом, защитой.

Богоро́дице Де́во, не пре́зри мене́, гре́шнаго[1], тре́бующа Твоея́ по́мощи и Твоего́ заступле́ния[2], на Тя бо упова́[3] душа́ моя́, и пом́илуй мя.

[1] Не презри мене грешнаго – не пренебрегай (не гнушайся) мною, грешным.[2]Тре́бующа Твоея́ по́мощи и Твоего́ заступле́ния – нуждающегося в Твоей помощи и защите.[3]На Тя бо упова – ибо на Тебя уповает, надеется.

Да воскре́снет Бог, и расточа́тся врази́ Его́, и да бежа́т от лица́ Его́ ненави́дящии Его́. Я́ко исчеза́ет дым, да исче́знут; я́ко та́ет воск от лица огня́, та́ко да поги́бнут[1] бе́си от лица́ лю́бящих Бо́га[2] и зна́менующихся[3] кре́стным зна́мением, и в весе́лии глаго́лющих: ра́дуйся, Пречестны́й и Животворя́щий Кре́сте Госпо́день[4], прогоня́яй[5] бе́сы си́лою на тебе́ пропя́таго[6] Го́спода на́шего Иису́са Христа́, во ад сше́дшаго и попра́вшего си́лу диа́волю[7], и дарова́вшаго нам тебе́ Крест Свой Честны́й[8] на прогна́ние вся́каго супоста́та[9]. О, Пречестны́й и Животворя́щий Кре́сте Госпо́день! Помога́й ми со Свято́ю Госпоже́ю Де́вою Богоро́дицею и со все́ми святы́ми во ве́ки. Ами́нь.

Объяснение молитвы Честному Кресту

[1] Начало молитвы совпадает с началом Пс. 67. В рус. переводе: Да восстанет Бог, и расточатся враги Его, и да бегут от лица Его ненавидящие Его. Как рассеивается дым, Ты рассей их; как тает воск от огня, так нечистивые да погибнут от лица Божия. Да воскреснет – по толк. свв. отцов здесь псалмопевец Давид пророчествует о Воскресении Христовом, а также о том, что сила воскресшего и поправшего силу диаволю Господа разгонит мрак греховный в душе любящих Бога.

Расточатся — рассеются.[2]Тако да погибнут беси от лица любящих Бога — так (пусть) погибнут бесы при виде любящих Бога.[3]Знаменующихся — осеняющих (себя).[4]Ра́дуйся, Пречестны́й и Животворя́щий Кре́сте Госпо́день – торжествуй, святочтимый и дарующий жизнь Крест Господень.[5]Прогоняяй – прогоняющий.

[6]Пропятаго – Распятого.[7]Поправшаго силу диаволю – сокрушившего (букв. растоптавшего) силу, власть диавола.[8]Дарова́вшаго нам тебе́ Крест Свой Честны́й – даровавшего нам тебя, Свой (т.е. Христов) Честной Крест.[9]На прогнание всякаго супостата – чтобы мы могли прогнать (отогнать) всякого врага (противника).

Исповедание грехов повседневное

[1]Я́же соде́ях во вся дни живота́ моего – которые я сотворил в течении всей моей жизни.[2]Тайнояде́нием – невоздержанием от пищи в пост, тайным от других ядением. [3]Небрежением – беспечностью (в деле спасения).[4]Неправдоглаго́ланием – ложью.[5]Скверноприбы́тчеством – использованием в приобретении чего-либо скверных (неправедных, нечестных) средств.

[6]Мшелоимством – стремлением приобретать все новые и новые вещи, без их видимой пользы для себя, собирание ненужных вещей.[7]Ревнованием – ревностью, подозрительностью (недоверчивостью).[8]Памятозлобием – злопамятностью.[9]Лихоимством – алчностью (в приобретении чего-либо).[10]Чувствы – чувствами.[11]Грехи – грехами.

[12]Душевными вкупе и телесными – как душевными, так и телесными.[13]Имиже Тебе – которыми Тебя.[14]Прогневах – прогневал.[15]Бли́жняго моего́ онепра́вдовах – несправедливо поступил с моим ближним.[16]Винна себе Тебе Богу моему представляю – я, во всем этот повинный, предстою перед Тобой, Богом моим.

Понравилась статья? Поделиться с друзьями:
Твоя молитва
Добавить комментарий

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!:

Adblock detector